sobota 29. srpna 2015

Přijímání strachu a hnusu ve velkejch dávkách škodí člověčí duši aneb Pán s kytičkou

Je mi na zvracení z toho, co občas čtu na sociálních sítích na téma „migranti.“ Tak moc, že to musim vypnout a jít se věnovat něčemu, co mi vrátí žaludek tam, kam patří.

Ne, nebudu se na tohle téma rozepisovat, protože na to nenacházím ta správná slova, a taky nemám žádný jednoduchý řešení. Za sebe jen malou poznámku: tolik omezenosti, krutosti, zaslepený nenávisti a debility jsem fakt nečekala....

A nedá mi to nevzpomenout na jednu hádku s bratrem na téma „sami máme málo tak proč bychom měli pomáhat nějakejm cizákum,“ která hrozila přejít v regulérní bitku, nebýt včasného zásahu jarkorodičky... Oba jsme, zrudlí po argumentačním souboji, jen dýchali a kouřili a máma tiše pravila: „Jasně, jsme malá zemička, ale můžeme bejt velký srdcem, žejo...třeba právě tím, že někomu pomůžeme..“ Následovala pak další debata, v níž jsem rozvinula svou teorii „země, obklopený horama, přes který většina jedinců není schopna nakouknout a zjistit, že tu nejsme sami, natož se otevřít nějakýmu poznání, nedejbože přehodnocení názorů. Uzavřenost do nějaký vlastní bubliny, ve který se navzájem utvrzujeme v tom, že nad nás není a hlavně, že můžem naplnit košík v supermarketu a v telce běží seriály...“ Myslím, že tehdy bratr pochopil, že vést se mnou dialogy na tohle téma nepřináší nic pěknýho. Nikomu. Nad mou variací na indické curry při véče jen povzdechl a smířlivym tónem pronesl cosi o tom, že jiný kultury asi fakt v něčem můžou člověha obohatit. Já suše dodala, že v jeho případě rozhodně ne na duchu a jarkorodička mě pleskla přes zátylek se slovy „A ticho už!“

A tím jsme měli ve zbytku naší rodiny vcelku jasno.

Mám docela jasno i teď a moc se těším na doby, kdy budu bydlet na vysněnym ostrově, psát, koupat se v oceánu a konečně se naučim jezdit na prkně. Občas ke mně zavítá nějaká místní zvěř, protože budou vědět, že u mě na zahradě se najde dycky něco k snědku i na zapití a občas nějací přátelé, protože budou vědět, že mají kde spát, s kým se zasmát, najíst, případně si zapařit při dobrý muzice a s dobrými drinky.

Tak.

Včera jsem jela busem na Kavčí hory na natáčení, a když u náměstí bratří Synků bus přibrzdil, viděla jsem oknem malou němohru:

Z vietnamský večerky vyšel starej pán s igelitkou v ruce a kráčel po chodníku podél autobusu. Z večerky vyběhla drobná Vietnamka a podávala mu malou kytici, zabalenou v papíru, a malou dárkovou taštičku. Starej pán se rozzářil, úklonou děkoval, Vietnamka se taky uklonila, zasmála, cosi mu říkala a pán si zaťukal na hlavu a rozhodil ruce, teď už plný, čímž zřejmě vysvětloval, že stáří holt způsobuje i zapomětlivost. Vietnamka mávla ručkou a otočila se, že poběží zpátky do krámku, pán ji zastavil a z kytice chvatně vyndal jednu růžičku a vtisknul jí ji do ruky. Vietnamka se znovu uklonila a odběhla do práce, pán pečlivě zaroloval papír kolem kytice a šel souběžně s naším busem pomalým tempem kupředu. Než jsme se rozjeli, měla jsem ho dalších pár vteřin přímo ve svým zornym úhlu a sledovala jsem, jak kráčí a usmívá se, radostně a trochu šibalsky zároveň. Hlavou mi prolítla představa, jak nese své ženě z ranního nákupu kytku a nějaký dárek, třeba čokoládový bonbóny, který má ráda, a jak se těší na to překvápko......

…..usmívala jsem se ještě ve zkušebně, kde pilně pilovali tanečky, a tahle ranní drobnost mi nastartovala dobrou náladu, kterou nezkazil ani fakt, že mi ještě nedorazil honorář, pročež si budu o víkendu pravděpodobně kouřit prsty u nohou.

.

.

.

.

No, nebudu, protože se zase ukázalo, že dobře nastartovanej den prostě přináší v drtivý většině hezký věci..

.

.

.

.

...mě tak napadlo, že kdyby všichni zapálení diskutéři (věřim tomu, že ty maminy, co projevujou radost nad mrtvejma dětma uprchlíků, se rozněžňujou nad svejma ratolestma a možná jim starej dal kytku naposled na svatbě) přestali ve velkym vstřebávat dávky strachu, který jim servírujou oblíbený servery a televize, a zaměřili se spíš na momenty, který nám roztahujou ústní koutky směrem k uším, bylo by kapku líp, co?


Dobrý na tom je, že kvůli nim nemusej stát frontu u pokladny ani studovat slevový letáky, můžou si je nastavit nebo vyvolat sami.... a jsou ZADARMO!



Žádné komentáře:

Okomentovat